Luisteren naar de stilte

Het stil maken is niet altijd gemakkelijk. Het kan als vervelend of onwennig worden ervaren. De volgende stilteoefening kan daarbij helpen.

  • Ga comfortabel op je stoel zitten, met de rug mooi recht. Sluit je ogen en probeer rustig in en uit te ademen.
  • Ga met je aandacht naar geluiden buiten de ruimte waar je je bevindt. Welke geluiden hoor je? Probeer ze in je op te nemen. (Het ruisen van de wind, auto’s in de verte, voetstappen op de gang …)
  • Ga met je aandacht naar de geluiden in de ruimte. Welke geluiden hoor je nu? (Het suizen van de verwarming, het tikken van de klok, iemand die schuifelt op zijn stoel …)
  • Ga met je aandacht naar jezelf. Welke geluiden maak je zelf? (Je ademhaling, je maag die knort, de beweging van je hand …)
  • Adem opnieuw een aantal keren rustig in en uit, ontspan.
  • Ga met je aandacht naar je gedachten. Stel je deze gedachten voor als wolken die voorbij drijven. Laat ze komen en weer gaan. Ze hebben elke keer een andere vorm, maar het zijn wolken. Het is niet erg als je je met een wolk laat meevoeren.
  • Drijf je te ver af, adem dan diep in en langzaam weer uit.
  • Doe je ogen rustig weer open.

Bron: Thomas-website

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

Maak je eigen website aan bij WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: