Emmaüs en onderwijs

Als een leraar bij het begin van het schooljaar naar zijn klas stapt, is er de beleving dat men een schooljaar lang samen met de leerlingen op pad gaat, op de weg van leren en leven. Dat is best wel spannend. Elk jaar weer opnieuw.

Zo’n tocht biedt veel mogelijkheden. Wie aandachtig naar de leerlingen luistert, komt alles van het leven tegen: hun hoop en verwachtingen, ook hun angsten en frustraties.

Het vergt van de leraar empathisch vermogen, het inleven in de leefwereld van de jongeren, ook in hun persoonlijk leven. Zo komt een dialoog op gang.

Deze dialoog kan nog verder verdiept worden. Het Emmaüsverhaal maakt ons duidelijk dat het niet alleen om luisteren gaat.

De leraar kan in zo’n gesprek het leven voor de jongeren ontsluiten, iets aanreiken dat veerkracht geeft en perspectief opent. Dat is wat Jezus bij de leerlingen deed. Pas toen ze hem echt herkenden konden zijn woorden hen bewonen en omvormen tot nieuwe mensen. Dat is wat we als leerkrachten en leerlingen te ontdekken hebben.

Op die manier bij leerlingen aanwezig zijn : dat is inzetten op hun totale vorming, dat is dus ook bouwstenen aanreiken voor hun levensbeschouwelijke vorming. Dat is ook handen en voeten geven aan het project van de katholieke dialoogschool.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

Maak je eigen website aan bij WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: